filtr

Jak często wymieniać filtr kabinowy w maszynie rolniczej?

W maszynach rolniczych znaleźć można filtry oleju, hydrauliczne, powietrza, paliwa i kabiny. Odgrywają one ogromną rolę, jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej pracy silnika czy też zachowanie optymalnych parametrów pracy w kabinie ciągnika oraz  kombajnu zbożowego. Żaden rolnik w okresie żniw czy innych prac na polu nie może sobie pozwolić na zanieczyszczone i niesprawne filtry, które mogłyby zaburzyć pracę całego urządzenia. Powinny być one zatem wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta. W niektórych przypadkach robi się to po przekroczeniu pewnej liczby roboczogodzin, w innych po przejechaniu określonych kilometrów, a w jeszcze innych regularnie podczas każdego przeglądu. Jak sprawa wygląda w przypadku filtru kabinowego w maszynie rolniczej?

Do czego służą filtry kabinowe?

Filtry kabinowe mają za zadanie oczyścić powietrze, które pobierane jest do układu klimatyzacji. Nie każdy kombajn czy ciągnik rolniczy posiada oczywiście klimatyzację, jednak jeśli tak – zapewnienie wysokiej jakości filtra kabinowego oraz jego regularnej wymiany jest niezwykle ważne. Ten typ filtra do maszyny rolniczej zapobiega przedostawaniu się do wnętrza kabiny operatora maszyny rolniczej takich zanieczyszczeń jak:

  • pyłki roślin,
  • kurz,
  • zarodniki grzybów,
  • dym,
  • cząstki spalin.

Nieregularne wymienianie filtrów, a także stosowanie produktów kiepskiej jakości zwiększa ekspozycję rolnika na negatywne czynniki, co może doprowadzić do alergii czy chorób układu oddechowego.

Kiedy wymienić filtr kabinowy w ciągniku rolniczym?

Filtr kabinowy w maszynie rolniczej powinien zostać skontrolowany po wykonaniu większych prac na polu, a na pewno każdorazowo po sezonie. Filtr można przedmuchać z odległości lub wystukać go o twardą powierzchnię. Jednak jest to rozwiązanie tymczasowe, a w przypadku jego znacznego zanieczyszczenia – należy wymienić go na nowy. Koszty nie są wysokie, a stawką jest tak naprawdę zdrowie i komfort kierowcy maszyny rolniczej. Dokładna częstotliwość wymiany filtra kabinowego może zostać również określona w instrukcji obsługi pojazdu. Ogólnie przyjmuje się, że filtry kabinowe wymienia się co 600 roboczogodzin lub każdego roku w zależności od rodzaju wykonywanych prac. Oczywiście, jeśli rolnik pracuje przede wszystkim na obszarze mocno pylącym (sucha ziemia, dużo pyłków roślin), konieczność wymiany filtra może być częstsza.

Czym grozi brak regularnej wymiany filtra kabinowego?

Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla komfortowej obsługi pojazdu wyposażonego w klimatyzację. Jest to niezwykle ważne z perspektywy wygody podróżujących, jak również ich zdrowia. Po kilku latach użytkowania bez wymiany i czyszczenia filtr kabinowy nie będzie spełniał swojego zadania, co doprowadzi do szybkiego rozwoju drobnoustrojów w kabinie, gromadzenia się kurzu, zanieczyszczeń, alergenów, a także parowania szyb od wewnątrz. Wszystko to może przyczyniać się do rozwoju chorób płuc, oskrzeli i innych dolegliwości ze strony układu oddechowego. Brak regularnej wymiany filtra jest również szkodliwe dla alergików.

Back to top