światło LED

Zamiana świateł zwykłych na LED-owe, czy warto?

W obecnych czasach energooszczędność jest bardzo popularnym tematem. Przekłada się na każdy aspekt życia, w tym również oświetlenie pojazdów na drogach. Oświetlenie ledowe wydaje się najoszczędniejsze i najwydajniejsze… jednak nie zawsze jest możliwe i w pełni legalne. Mimo tego znajduje grono zwolenników. Dowiedz się, kiedy można zamienić zwykłe światła na ledowe, a także jakie są zalety takiej metamorfozy swojego pojazdu.

Fabryczne żarówki LED

Fabrycznie montowane żarówki LED jako światła krótkie zarówno w samochodach osobowych, ciężarowych, jak i pojazdach rolniczych poruszających się po drogach publicznych, są w pełni legalnym, wydajnym i ekonomicznym rozwiązaniem. Co więcej, zalecenia Unii Europejskiej mówią jasno, że nowoczesne auta powinny mieć zamontowane fabryczne światła ledowe do jazdy dziennej. Jednak samodzielna zmiana standardowych żarówek na ledowe niesie za sobą szereg nieprzyjemności. Przede wszystkim ten typ nowoczesnego oświetlenia wymaga odpowiedniej konstrukcji lampy. LED nagrzewa się inaczej niż halogeny i ksenony. Szybciej przegrzewa się w zwykłym reflektorze i może go uszkodzić, ponieważ z powodu swojej budowy nie ma możliwości chłodzenia żarówki ledowej przez strumień powietrza.

Samodzielna wymiana świateł na ledowe może skutkować mandatem w wysokości kilkuset złotych, a także niewydaniem (lub cofnięciem) badań technicznych. Mimo wszystko wielu kierowców ryzykuje i wymienia światła na ledowe na własną rękę. Jeśli pojazd rolniczy nie porusza się na drodze publicznej, tego typu części do kombajnów czy ciągników nie budzą tak dużo kontrowersji. Pod warunkiem, oczywiście, że służą ułatwieniu i lepszemu doświetleniu prac na polu. Trzeba jednak pamiętać, że reflektory niedopasowane do ledowych żarówek mogą szybko ulec awarii. Kupowanie tanich zamienników również niesie za sobą przykre konsekwencje. Nie tylko uszkodzenie reflektorów, ale też problemy z elektroniką, na przykład gubienie radia.

Zalety ledowych świateł

Kierujący pojazdami – zarówno osobowych, ciężarowych, jak i maszyn rolniczych – często skarżą się na słabe doświetlenie drogi standardowymi halogenami. Tradycyjne żarówki nie rozpraszają odpowiednio plamy światła, szybko się przepalają, a do tego trudno jest wykonywać z nimi wszelkie prace drogowe czy na polu. Problem można rozwiązać, montując światła wykonane w technologii LED. Zalety ledowych świateł to:

  • długa żywotność (nawet 50 tys. godzin),
  • wysoka funkcjonalność (mogą automatycznie regulować zasięg i natężenie światła),
  • osiągają maksymalną jasność od razu po włączeniu,
  • lepiej doświetlają,
  • zwiększają bezpieczeństwo,
  • imitują ładne i jasne światła,
  • wyglądają efektownie,
  • pojazd prezentuje się nowocześnie i jest lepiej widoczny na drodze,
  • mają niższy pobór mocy (dzięki temu nie spalają się włączniki do świateł).

Aspekty wizualne świateł LED są oczywiste, jednak największą korzyścią z ich stosowania jest lepsze doświetlenie zakrętów, nieoślepianie kierowców z naprzeciwka, a także podwyższenie widoczności. Wszystko to przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo.

Legalna wymiana żarówek na LED

Czy można legalnie wymienić żarówki w światłach mijania na LED-y? Niestety brak homologacji diod na stosowanie ich w światłach zaprojektowanych do montażu żarówek wyklucza tę możliwość. Przez to jeżdżenie na światłach ledowych w pojazdach, które nie miały zamontowanych ich fabrycznie, jest nielegalne. Wykrycie przeróbek skutkuje mandatem i problemami na stacji diagnostycznej. Jednak zakaz nie dotyczy wszystkich świateł, a jedynie reflektorów głównych, kierunkowskazów oraz lamp pozycyjnych. Jak wygląda sprawa ze światłami do jazdy dziennej?

Kiedy można jeździć na ledach?

Zdecydowana większość kierowców porusza się na światłach mijania, czyli tzw. krótkich. Wielu z nich zapomina, że przy normalnych warunkach atmosferycznych od świtu do zmierzchu mogą poruszać się na światłach drogowych.  Tyczy się to zarówno ciągników rolniczych, jak i samochodów osobowych i innych pojazdów. Światła dzienne są furtką do legalnego używania ledów. Można wymienić w nich zwykłe żarówki na ledowe i cieszyć się doskonałą widocznością i doświetleniem w ciągu dnia. Kupując moduł ledowy, trzeba jednak pamiętać o jego homologacji. Jeśli pojazd przeznaczony jest do użytku na drogach publicznych, światła muszą być oznaczone jako „E”.

Technologia ledowa dopiero raczkuje w motoryzacji, jednak bez wątpienia jest to doskonały sposób na zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze doświetlenie pojazdów. Jest to ważne nie tylko w przypadku pojazdów osobowych i ciężarowych na drogach, ale także maszyn rolniczych. Nie można zapomnieć, że podczas sezonu rolnicy często pracują po kilkanaście godzin dziennie. Dobre doświetlenie pola, a także wydłużenie żywotności lamp wpływa na wyższą wydajność w pracy. Kupując nową maszynę rolniczą, warto dopłacić za fabryczny montaż świateł ledowych, a w przypadku posiadania zwyczajnych lamp, rozważyć – w ramach możliwości i zgodności z prawem – ich wymianę na ledowe.

Dodaj komentarz

Back to top